LECTURA DIVENDRES 12/1/18: 1 SAMUEL 11 i LLUC 16:19-31

Divendres 12 de Gener

1ª Samuel 11

L'ammonita Nahaix va fer una incursió i assetjà Jabeix-Galaad. Tots els habitants de Jabeix van proposar a Nahaix:
--Fes un pacte amb nosaltres i ens avindrem a ser vassalls teus.
Nahaix, l'ammonita, els va respondre:
--El pacte que faré amb vosaltres serà aquest: Us buidaré a tots l'ull dret. Vull que en vosaltres tot Israel rebi aquest afront.
Els ancians de Jabeix li van dir:
--Concedeix-nos set dies perquè puguem enviar missatgers a tot el territori d'Israel, i, si ningú no ve a ajudar-nos, ens rendirem.
Quan els missatgers van arribar a Guibà, el poble de Saül, i van explicar-ho a la gent, tothom esclatà en crits i plors. En aquestes, Saül, que tornava del camp guiant els bous, va arribar i preguntà:
--Què li passa, a la gent, que plora?
Llavors li van explicar el que havien dit els de Jabeix. Quan Saül va sentir-ho, l'esperit de Déu s'apoderà d'ell. Encès d'indignació, va agafar la parella de bous, els va fer trossos i els envià per tot el territori d'Israel per mitjà de missatgers que deien:
--Això és el que farem amb els bous dels qui no vinguin a la guerra amb Saül i Samuel.
El Senyor va escampar el temor sobre el poble, i sortiren tots com un sol home. Saül va passar revista a Bèzec: els homes d'Israel eren tres-cents mil, i els de Judà, trenta mil. Després van dir als missatgers que havien vingut:
--Digueu això als habitants de Jabeix-Galaad: "Demà, a l'hora que el sol és més fort, us arribarà l'ajuda."
Els missatgers cuitaren a fer-ho saber als habitants de Jabeix. Aquests se'n van alegrar molt 10 i respongueren als ammonites:
--Demà ens rendirem i podreu fer de nosaltres el que us sembli millor.
11 L'endemà, Saül va distribuir la tropa en tres cossos. Durant la guàrdia de la matinada van caure sobre els ammonites i van mantenir l'atac fins que el sol ja era ben fort. Els supervivents es van dispersar: no en quedaren dos de junts.
12 Aleshores el poble digué a Samuel:
--Qui són els qui deien: "Saül no és capaç de ser el nostre rei"? Doneu-nos aquests homes, que els matarem!
13 Però Saül va dir:
--Ningú no ha de morir en un dia com aquest. Avui el Senyor ha salvat Israel.
14 Samuel digué al poble:
--Aneu a Guilgal i allà instituirem la reialesa.
15 Tot el poble va anar a Guilgal i van proclamar-hi rei Saül a la presència del Senyor. Oferiren sacrificis de comunió davant el Senyor, i Saül i tots els israelites van celebrar una gran festa. 

Parábolas. Hombre rico, hombre pobre. Lucas 16: 19-31 

19 »Hi havia un home ric que portava vestits de porpra i de lli i celebrava cada dia festes esplèndides. 20 Un pobre que es deia Llàtzer s'estava ajagut vora el seu portal amb tot el cos nafrat, 21 esperant de satisfer la fam amb les engrunes que queien de la taula del ric; fins i tot venien els gossos a llepar-li les nafres.
22 »El pobre va morir, i els àngels el portaren al costat d'Abraham. El ric també morí i el van sepultar.
23 »Arribat al reialme de la mort, enmig de turments, alçà els ulls i veié de lluny Abraham, amb Llàtzer al seu costat. 24 Llavors va exclamar:
»--Abraham, pare meu, tingues pietat de mi i envia Llàtzer que mulli amb aigua la punta del seu dit i em refresqui la llengua, perquè sofreixo terriblement enmig d'aquestes flames.
25 »Abraham li respongué:
»--Fill, recorda't que en vida et van tocar béns de tota mena, mentre que Llàtzer només va rebre mals. Ara, doncs, ell troba aquí consol i tu, en canvi, sofriments. 26 A més, entre nosaltres i vosaltres hi ha oberta una fossa tan immensa, que ningú, per més que vulgui, no pot travessar d'aquí on som cap a vosaltres, ni d'on sou vosaltres cap aquí.
27 »El ric va insistir:
»--Llavors, pare, t'ho prego: envia'l a casa del meu pare, 28 on tinc encara cinc germans. Que Llàtzer els adverteixi, perquè no acabin també ells en aquest lloc de turments.
29 »Abraham li respongué:
»--Ja tenen Moisès i els Profetes: que els escoltin.
30 »El ric insistí encara:
»--No, pare meu Abraham, no els escoltaran. Però si un mort va a trobar-los, sí que es convertiran.
31 »Abraham li digué:
»--Si no escolten Moisès i els Profetes, tampoc no els convencerà cap mort que ressusciti. 

La mayoría de las parábolas son relatos que evocan un significado que va más allá del evidente en el texto. Son analogías, es decir, una relación de parecido entre dos cosas que son diferentes.  Sin embargo, siempre hay el peligro de dejar correr la imaginación y querer ver en ese parecido cosas que no necesariamente estaban en la intención del autor. Tampoco podemos ni debemos hacer doctrina de una parábola y podría ser fácil hacerlo de cómo será la vida más allá de la muerte basándonos únicamente en el relato de Jesús. Por todo ello, simplemente quiero compartir aquellos pensamientos que han venido a mi mente como consecuencia de la lectura del texto bíblico.

Primero, nuestra vida presente implica responsabilidades futuras. A lo largo de las páginas de la Escritura, tanto en el Antiguo como en el Nuevo Testamento, se nos habla de que cada ser humano es responsable de su vida, actos y omisiones ante el Señor. La idea de que habrá un día en que tendremos que rendir cuentas es un principio bíblico de primera magnitud. Incluso los seguidores de Jesús, todo y ser salvados por la gracia, tendremos que presentar cuentas acerca de nuestra mayordomía, a saber, el uso que hemos dado a nuestra vida y recursos. No debemos caer en un falso sentido de impunidad debido al hecho de que nuestras acciones y omisiones, sean buenas o malas, no son retribuida de forma instantánea. 

Segundo, el peligro de vivir centrados en nosotros mismos y ajenos al dolor, sufrimiento y necesidades de otros. Eso le sucedió al rico del relato. Día tras día vio a Lázaro y su situación. Sin embargo, su egocentrismo le cerró el corazón hacia su prójimo y sus necesidades generando en él un corazón cada vez más duro e insensible a Dios y a la gente. 

Tercero, un corazón insensible al prójimo no puede ser sensible a Dios. Abrahán le indicó con claridad al rico que ningún acto sobrenatural -como que alguien volviera de la muerte- iba a cambiar la realidad de un corazón endurecido. Todos corremos el riesgo de cerrarnos a las demandas de nuestra conciencia y de Dios por medio de su Espíritu Santo. El resultado, como tantas veces pasó con Israel en el pasado, es una frialdad espiritual creciente y una incapacidad de percibir al Señor en nuestras vidas. 

Esta parábola es una llamada de atención para vivir vidas responsables, sensibles a la voz de Dios y a las necesidades de nuestro prójimo. 

Responsabilidad y sensibilidad ¿Cuán evidentes son ambas cosas en tu vida?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada